Sri Deva Pureeswarar Temple / Thevur, Thiruvarur District ( Nagapattinam District ), Tamil Nadu

Sri Deva Pureeswarar Temple / தேவபுரீஸ்வரர் கோயில், தேவூர் / Thevur, Thiruvarur District ( Nagapattinam District ), Tamil Nadu.

This is the 202nd Thevaram Paadal Petra Shiva Sthalam and 85th sthalam on the south side of river Kaveri of Chozha Nadu. This is one of the Mada style temple believed to be constructed by the Chozha King Ko Chengat Chozha.

In Periyapuranam, Sekkizhar records that Thirugnanasambandar came to this temple after worshiping Lord Shiva of Thirukarayil.

நம்பர்மகிழ் திருஆரூர் வணங்கிப் போந்து
நலம்கொள் திருக்காறாயில் நண்ணி ஏத்திப்
பைம்புனல்மென் பணைத்தேவூர் அணைந்து போற்றிப்
பரமர் திருநெல்லிக்காப் பணிந்து பாடி

உம்பர்பிரான் கைச்சினமும் பரவித் தெங்கூர்
ஓங்கு புகழ்த் திருக்கொள்ளிக் காடும் போற்றிச்
செம்பொன்மதில் கோட்டூரும் வணங்கி ஏத்தித்
திருமலி வெண்துறை தொழுவான் சென்று சேர்ந்தார்

Thirugnanasambandar, Manickavasagar and Vallalar has sung hymns in praise of Lord Shiva of this temple. 

பண்ணிலாவிய மொழியுமை பங்கன்எம் பெருமான்
விண்ணில் வானவர் கோன்விம லன்விடை யூர்தி
தெண்ணி லாமதி தவழ்தரு மாளிகைத் தேவூர்
அண்ணல் சேவடி யடைந்தனம் அல்லல்ஒன் றிலமே
...... திருஞானசம்பந்தர்
தேவூர்த் தென்பால் திகழ் தருதீவில்
கோவார் கோலம் கொண்ட கொள்கையும்
....... மாணிக்கவாசகர்
 -“நீளுவகைப்
பாவூரிசையிற் பயன் சுவையிற் பாங்குடைய
தேவூர் வளர்தேவ தேவனே
...... திரு அருட்பா

Moolavar : Sri Devapureeswarar, Sri Kathali vaneswarar,
                  Sri Devagurunathar.

Consort : Sri Mathurapashini, Sri Thenmozhiammai 

Some of the salient features of this temple are………
It is one of the Maada koil built by Ko Chenkat Chozhan facing east with a 3 tier Rajagopuram. Moolavar is on a big square avudayar. Balipeedam, Dwajasthambam and Rishabam are on the ground level after the Rajagopuram. Rishabam is on the left side of Rajagopuram entrance. In koshtam, Vinayagar, Dakshinamurthy, Maha Vishnu, Brahma and Durgai.

In ground level prakaram 63var, Valampuri Vinayagar, Subramaniar, Agalya worshiped Lingam, Mahalakshmi, Gauthamar worshiped Shiva Lingam and Navagrahas. On the base Indran, Murugan and Vinayagar. On the upper level Natarajar sabha, Somaskandar and Moolavar. Under Dakshinamurthy there is no Muyalakan. Ambal is in separate temple in standing posture.

ARCHITECTURE
The temple complex was built as mada Temple, consists of Sanctum Sanctorum, antarala, ardha mandapam and a mukha mandapam. The Vetru level / empty level is on a prati bandha adhisthana with Padma jagathy, vrudha kumuda and viyyalavari. The Bhitti starts with Vedigai and Brahmakantha pilasters with kalasam, kudam, mandai, palagai and poo mottu pothyal. The prastaram with vith valapi ( Bhuta ganas ) and kapotham. The Kapotham has the Nasikoods with Lord Shiva's various forms, and kodipalai karukku. Salas are as padra salas protruding out side. Kumbha/ Kuda panjaras are in aharai / saleelantharam ie the space between karnapathi and salaipathi. Koshtams are with makara thorana. Only Dakshinamurthy is in the koshtam.

The upper level is on the vetru floor / empty floor leaving some space about 2 feet. The upper level is on a prati bandha adhisthana with jagathy, Virtha kumudam and Viyyalavari. The Bhitti starts with vedikai, and Vishnu kantha pilasters and virutha pilasters with malaithongal, kalasam, thadi, kudam, lotus petals mandi, palagai, veera kandam and poo mottu pothyal. Kumbha panjaras are in aharai / saleelantharam ie the space between karnapathi and salaipathi. The prastaram is of kapotha style with Valapi, Kapotam and Viyyalavari. Vinayagar, Dakshinamurthy, Maha Vishnu, Brahma and Durgai are in the upper level koshtams. The Koshtas are of padra koshtas, like salai type. A Jala is provided between sanctum sanctorum and ardha mandapam.

The super structure above the upper level prastaram was built with bricks. In Greeva koshtam, Dakshinamurthy, Maha Vishnu on adhiseshan and Brahma. The sigaram is of Vesara style with 4 maha nasis and 4 alpha nasis.  

HISTORY AND INSCRIPTIONS

This mada temple is believed to be constructed by the Chozha King Ko Chengat Chozha. Latter the same was reconstructed as a stone temple by the early Chozhas and further extended during Vijayanagara / Thanjavur Nayakas and Nattukottai Nagarathars.

The inscriptions recorded from this temple belongs to Latter Pandyas and Vijayanagaras. As per the inscriptions this place was called as “Arunmozhideva Valanattu Thevur”. And Lord Shiva was called as “Adhithechuramudayar”
Jadavarman Sundara Pandyan’s 11th reign year ( 1287 CE ) inscription records the grant of land after purchase from the temple for 150 panam, to Adittiswaram Udayar in Thevur, Thevur nadu in Arumozhideva Valanadu, as a capital for Atkondanayakan sandhi named after the donor, just after the early morning pooja, by Azhakiyamanavalan Atkondanayakan, of Tenkudi a lease holder in Menilappadi alias Veerarajendrapuram in Thiruvarur kootram, in Geyamanickavalanadu. The temple authorities undertook even during drought and flood. The money received as a price for the land was utilized by the temple authorities to reconstruct as stone temple above Kumudaga-ppadai and Kovalam in the Thiru-agara-mandapam. 

The Vijayanagara King Devaraya-II, 1426 CE inscription records that settlement made by Periya Sirupparasai fixing the amount of levey called magamai, payable by those to whom the taxes on the classes of Villages such as Pandaravadai, irai-ilipparru, Amaram and Likitajeevitham were leased out. It appears that the taxes collected are without reference to the prevailing prices. Some settlement have been made previously, Devarkalnayan alias Bukkana Udayar. It also mentions that one Annappayyan, who seems to have come to Thiruvarur to conduct an enquiry, and Kanimandanayan, who bid a high rate for being given the right to collect these taxes. It is also stated that the Chikka devar, laid down that the members of the Valangai and idangai could collect one panam per mavan ( son ), in each community.

An inscription believed to be 12th century witout king’s name and year records that one of the temple authority Nayakan Udayan of Arasambadi wife Uyyavanthal established kshetrapala Pillayar. For worship and naivedyam of Arisicheru, a land was handed over to Andhanar .

Maha Kumbhabhishekam was conducted on 06th September 1999 after renovations.

LEGENDS

Since Devars worshiped Lord Shiva, the place is called as Thevur. Gouthamar, Viyala Bhagavan, Indran, Kuberan, Suriyan, Viruthiran with his daughter Uthirai worshiped Lord Shiva and Ambal of this Temple. On Sunday in the month Karthigai Sun rays falls on moolavar. This is a Guru parihara sthalam.
A song inscribed on Ambal temple entrance reads as..

தீமருவு செங்கையான் திருத்தேவூர்வாழ் நாதன் தேவபுரீசுரரை வளரும்
காமருவு கதலியின்பால் கருத்தர்தமைக் கௌதமரும் குபேரனோடிந்திரன் தானும்
நாமருவு குருவுடனே சூரியனும் போற்றிச்செயச் சம்பந்தர் பதிகமோத
மாமதுர பாஷணி மலர்க்கழாலை மறுமையொடு இம்மைக்கும் மறவேன் நானே.
....மூ.அ. அருணாசலமுதலியார்

POOJAS AND CELEBRATIONS

Apart from regular poojas, special poojas are conducted on Brahmotsavam in the month Vaikasi – Vaikasi Peru Vizha – in the month Vaikasi ( May – June ), Thirukarthigai in the month Karthigai ( Nov – Dec ), Thiruvathirai in the month Margazhi ( Dec – Jan ), Makara Sankranti in the month Thai ( Jan – Feb ), Maha Shivaratri in the month Masi ( Feb – March ) and monthly pradoshams.

TEMPLE TIMINGS

The temple will be kept opened between 07.00 hrs to 12.00 hrs and 16.00 hrs to 20.00 hrs.

CONTACT DETAILS  

The mobile and Land line numbers +91 94862 78810 and +91 4366 276 113, may be contacted for further details.

HOW TO REACH  
On the way from Kilvelur to Thiruthuraipoondi route.
Town bus from Thiruvarur to Valivalam passes through this place. Or On Thiruvarur to Nagapattinam bus route, get down at Kilvelur and from there proceedon Thiruthuraipoondi road.
This Place Thevur is 6 KM from Kilveur, 18.2 KM from Nagapattinam, 25 KM from Thiruthuraipoondi, 20 KM from Thiruvarur, 60 KM from Kumbakonam and 312 KM from Chennai.
The nearest Railway station is Nagapattinam and Thiruvarur, since this place is midway between them.   

Credit-
Veludharan's Temple blog

Google map-PPFM+W6, Thevur, Tamil Nadu 611109

 திருத்தேவூர்
தேவபுரீஸ்வரர் திருக்கோயில் திருத்தேவூர் - தல வரலாறு
 
இறைவர் திருப்பெயர் : தேவபுரீஸ்வரர், தேவகுருநாதர்

இறைவியார் திருப்பெயர் : தேன் மொழியம்மை, மதுரபாஷிணி

தல மரம் : வெள்வாழை

தீர்த்தம் : தேவதீர்த்தம்

வழிபட்டோர் : குருபகவான், இந்திரன், குபேரன், சூரியன், கௌதம முனிவர்.

தேவாரப் பாடல்கள் :

 சம்பந்தர் - 1. பண்ணிலாவிய மொழியுமை,
2. காடுபயில் வீடுமுடை.

தல வரலாறு:

தேவர்கள், வழிபட்டதால், இப்பெயர். குபேரன் வழிபட்டு, சங்கநிதி, பதுமநிதி பெற்ற தலம். இத்தலத்து இறைவனை தேவர்கள் வழிபட்டு அருள் பெற்றதால் தேவபுரீசுவரர் என்றும், குருபகவான் வழிபட்டு அருள் பெற்றதால் தேவகுருநாதர் என்றும் இங்குள்ள இறைவன் வணங்கப்படுகிறார். கோசெங்கட் சோழன் கட்டிய மாடக் கோவில்களில் இத்தலத்து ஆலயமும் ஒன்றாகும். மூன்று நிலைகளை உடைய கிழக்கு நோக்கிய ராஜகோபுரத்தின் வழியாக உள்ளே நுழைந்தவுடன் தென்புறம் தேவதீர்த்தம் இருக்கிறது. நேரே கொடிமரம், பலிபீடம் மற்றும் நந்தியைக் காணலாம். கீழே உள்சுற்றில் அறுபத்துமூவர், வலம்புரி விநாயகர், சுப்பிரமணியர், அகல்யை வழிபட்ட லிங்கம், மகாலட்சுமி முதலிய சந்நிதிகள் உள்ளன. நடராசசபை தனியே அழகாக உள்ளது. கட்டுமலையின் அடிவாரத்தில் இந்திரன், முருகன், விநாயகர் சந்நிதிகள் அருகருகே உள்ளன. கட்டுமலை ஏறி மேலே சென்றால் கௌதமர் வழிபட்ட லிங்கம், சோமாஸ்கந்தர், நவக்கிரகம் ஆகியவற்றைக் காணலாம். மூலவர் தேவபுரீசுவரர், இறைவி மதுரபாஷினி ஆகிய இருவரும் கிழக்கு நோக்கி அருள் பாவிக்கின்றனர். தலவிநாயகர் வலம்புரி விநாயகர் என்று அழைக்கப்படுகிறார். கருவறையின் பின்புறச் சுவற்றில் எப்போதும் காணப்படும் லிங்கோத்பவருக்கு பதிலாக மகாவிஷ்னு காட்சி கொடுக்கிறார்.

ஸ்தலவிருட்சம்:

இத்தலத்து ஸ்தலவிருட்சம் கல்லிலேயே வளரும் அதிசய வாழைமரம் ஆகும். இது வெள்வாழை என்ற வகையைச் சார்ந்தது. தேவர்கள் இத்தலத்து இறைவனை வழிபட்டபோது தேவலோகத்தில் உள்ள வெள்வாழையும் இறைவனை இங்கு வழிபட்டு ஸ்தல விருட்சமாக மூலவர் அருகிலேயே அமைந்துவிட்டது. இந்த வாழைமரத்திற்கு இன்றும் நீர் ஊற்றுவதில்லை. கருங்கல்லால் ஆன கட்டுமலையில் வளர்வது இந்த ஸ்தல விருட்சத்தின் தெய்வீகத் தன்மையைக் காட்டுகிறது. கல்லில் வளர்வதால் இவ்வாழைமரம் கல்வாழை என்று அழைக்கப்படுகிறது. ராவணன் குபேரனுடன் போரிட்டு குபேரனுடைய சங்கநிதி, பதுமநிதி என்ற அமிர்த கலசங்களை எடுத்துச் சென்றான். குபேர ஸ்தானத்தை இழந்த குபேரன் தேவூர் தலத்து இறைவனை செந்தாமரைப் புஷ்பங்களால் அர்ச்சித்து வழிபட்டதால் குபேர கலசங்களைத் திரும்பப் பெற்று மீண்டும் குபேர பட்டத்தைப் பெற்றான். குபேரனுக்கு பட்டம் வழங்கபட்ட ஸ்தலம் இது. செல்வம் வளரவும், இழந்த செல்வத்தை மீண்டும் பெறவும் இத்தலத்து இறைவனை வழிபட்டால் குபேரனுக்குச் சமமான செல்வத்தைப் பெறலாம். இந்திரன் விருத்தாசுரனைக் கொன்ற பாவத்திற்கு இந்திர பட்டத்தை இழந்தபோது, இத்தலத்து இறைவனை வணங்கி சாபம் நீங்கப் பெற்று மீண்டும் இந்திர பட்டத்தைப் பெற்றான். ஆகையால் பதவி வேண்டுவோர், இழந்த பதவியை மீண்டும் பெற விழைவோர், வேலை வேண்டும் என தவிப்போர் இத்தலத்து இறைவன் தேவபுரீசுவரரை வழிபட வேண்டும். இத்தலத்து இறைவனை சூரியன் வழிபட்டிருப்பதால், சூரியனால் இடர்வரும் என்று எண்ணுபவர்கள் தேவபுரீசுவரரை வழிபட்டால் சூரியன் அருள் கிடைக்கும். கார்த்திகை மாதம் ஞாயிற்றுக்கிழமை சூரிய ஒளி இறைவன் மேல் படுவதை தரிசிக்க பக்தர்கள் பெருமளவில் இங்கு வருகிறார்கள். திருமணமாகாதவர்கள், புத்திர பாக்கியம் இல்லாதவர்கள் தேவூர் தலத்து இறைவனை திங்கட்கிழமைகளில் வழிபாட்டால் பலன் பெறலாம்.

சிறப்புக்கள் :

கோச்செங்கணாரின் மாடக் கோவிலாகும்.

பிற்காலப் பாண்டியர், விஜயநகரத்தார் கல்வெட்டுகள் உள்ளன.

போன்: +91- 4366 - 276 113, +91-94862 78810

அமைவிடம் மாநிலம் :

தமிழ் நாடு இது, கீழ்வேளூர் இரயில் நிலையத்திற்கு தெற்கே 3-கி.மீ. தூரத்தில் உள்ளது. திருவாரூரிலிருந்து வலிவலம் செல்லும் நகரப் பேருந்தில் இப்பதிக்குச் செல்லலாம்.

திருவாரூரில் இருந்து நாகப்பட்டிணம் செல்லும் சாலை வழியில் கீவளூரை அடைந்து, அங்கிருந்து திருத்துறைப்பூண்டி செல்லும் சாலையில் சென்றால் தேவூரை அடையலாம். திருவாரூர் - வலிவலம் நகரப்பேருந்து தேவூர் வழியாகச் செல்கிறது. தேவூரில் அக்ரஹாரம் நிறுத்தம் என்று கேட்டு இறங்கினால் கோயிலுக்கு எதிரிலேயே இறங்கலாம்.

இவ்வாலயம் தினந்தோறும் காலை 7 மணி முதல் பகல் 12 மணி வரையிலும், மாலை 4 மணி முதல் இரவு 8 மணி வரையிலும் திறந்திருக்கும்.
கோசெங்கட் சோழன் கட்டிய மாடக் கோவில்களில் இத்தலத்து ஆலயமும் ஒன்றாகும்.

இத்தலத்து ஸ்தலவிருட்சம் கல்லிலேயே வளரும் அதிசய வாழைமரம் ஆகும். இது வெள்வாழை என்ற வகையைச் சார்ந்தது.

பிற்காலப் பாண்டியர், விஜயநகரத்தார் கல்வெட்டுகள் உள்ளன.

Yasvee Venkateshwaran

Ayurveda and Treatment

“Ayurveda” is being recognized as a holistic system of medicine, Which holds that the body is the foundation of all Wisdom and Source of all Supreme Objectives of life.Ayurveda” have effective treatment for, Asthma, Mental Tension , Spinal Disorders , High blood pressure , Mental Stress, Spondylosis , High Cholesterol , Fatigue , Obesity , Headaches , Respiratory Problems , Heart Diseases , Migraine , Gastric Complaints , Chest Pain , Arthritis , Weight Loss , Osteoarthritis , Body Purification , Gynecological Disorders , Rheumatism , Anti-ageing , Chronic Constipation , Speech Disorders , Piles , Back Pain , Nervous Disorders , Hair Loss , Gout , Premature Graying , Skin Diseases , Psoriasis , Insomnia , Memory Loss , Pain , Gastric Problems , Immunity Problems , Anemia , Acne , Anorexia , Anxiety , Acidity , Bronchitis, Diabetes , Dyspepsia , Dysentery , Dandruff , Depression , Diarrhea , Dengue , Chikungunya , Indigestion , Urinary bladder disorder , Fungal infection , Nasal Congestion , Gum and Tooth diseases , Vitiation of blood , Burning Sensation , Oedema , Emaciation , Impotency , Inflammation , Ulcer , Thirst , Chloasma of face , Tastelessness , Pleurodria , Intercostal neuralgia , Pthisis , Vitiation of semen , Sciatica , Filariasis , Tumour , Intermittent fever , Lassitude , Hoarseness of voice , Mole , Conjunctivitis , Glaucoma , Myopia , Repeated Abortion , Duodenal ulcer , Malabsorption syndrome , Eczema , Flatulence , Fever , General Debility , Irregular Menstrual Cycle , Jaundice , Hepatitis , joint Pain , Kidney stone , Leucorrhea , Leukoderma , Liver Disorder , Menopause , Premenstrual Tension , Pyorrhea , Peptic Ulcer , Palpitation , Rheumatism , Ringworm , Stress Management , Sinusitis , Sore Throat , Skin Allergy , Sciatica , Sleeplessness ,Toothache , weight , Urinary Diseases , Vertigo , infection , Restlessness , Hypertension , Malarial Fever , Cough , Cold , Pimples , Black Heads , Appetite problem , Vomit , Eye problems , Abdominal fever , Abdominal lump , Swelling , Fibroid , Cyst , Bleeding , Infertility in men and women , Pneumonia , Curing Dryness , wounds, cuts, & burns . Consult a certified Doctor for more details on Ayurvedic Treatment.

Search Topic on this Blog

Popular Posts

ॐ सर्वे भवन्तु सुखिनः सर्वे सन्तु निरामयाः। सर्वे भद्राणि पश्यन्तु मा कश्चिद्दुःखभाग्भवेत। ॐ शान्तिः शान्तिः शान्तिः॥
सभी सुखी होवें, सभी रोगमुक्त रहें, सभी मंगलमय घटनाओं के साक्षी बनें और किसी को भी दुःख का भागी न बनना पड़े। ॐ शांति शांति शांति॥
May all sentient beings be at peace, may no one suffer from illness, May all see what is auspicious, may no one suffer. Om peace, peace, peace.

Disclaimer

The information at any place in this website is just an informative basis as well as pure intention to create Awareness about Ayurveda , Yoga and Meditation to encourage people to adopt Ayurveda , Yoga and Meditation in their day to day lifestyle for Natural health. All the content is purely educational in nature and should not be considered medical advice. Please use the content only consultation with appropriate certified Doctor or medical or healthcare professional. This site contains External Links to third party websites ,These links are being provided as a convenience and for informational purposes only; they do not constitute an endorsement or an approval and no responsibility for the accuracy, legality or content of the external site or for that of subsequent links. Contact the external site for answers to questions regarding its content.