NIMIT - INSTRUMENT OF THE DIVINE

Weekly Knowledge 279
New Delhi
15 Nov 2000
India

NIMIT - INSTRUMENT OF THE DIVINE

When you are neither clear nor confused, only then can you be a perfect instrument of the Divine! How would an instrument know what is going to be, and when? How can an instrument be confused, and how can an instrument be clear!
This state is called Nimit - just being an instrument of the Divine. Being very clear means not opening to new possibilities and can lead to limitations. Unlimited possibilities are open to one who is not clear and not confused.

Your mind swings from clarity to confusion and confusion to clarity but the state in which there is no doership nor inertia is the most creative and progressive state.
Sharmila: Will this not lead to lethargy?
Sri Sri: No. A sharp instrument does its job perfectly, effortlessly.
Sharmila: What about focus?
Sri Sri: Focus is natural to a dynamic consciousness.
Confusion arises when new information flows in and clarity is lost. Then confusion again seeks clarity. Clarity constricts the possibility of new information. A confused consciousness seeks clarity and every confusion is breaking away from clarity.
If there is only confusion, there is frustration. If there is only clarity, there is rigidity.
After giving contradictory knowledge, Krishna tells Arjuna, "Just be Nimit!" And to be an instrument, the prerequisite is to be madly in love! That's why in love there is neither confusion nor clarity; or there is both - confusion and clarity!
Nazreen: Is truth more important than love?
Sri Sri: I'm confused! Is it clear? (laughter)
๐ŸŒธJai Guru Dev๐ŸŒธ
เคธाเคช्เคคाเคนिเค• เคœ्เคžाเคจเคชเคค्เคฐ เฅจเฅญเฅฏ
เฅงเฅซ เคจเคตเคฎ्เคฌเคฐ, เฅจเฅฆเฅฆเฅฆ
เคจเคˆ เคฆिเคฒ्เคฒी, เคญाเคฐเคค
เคจिเคฎिเคค्เคค- เคˆเคถ्เคตเคฐ เค•ा เค‰เคชเค•เคฐเคฃ
เคœเคฌ เคคुเคฎเคฎे เคจ เคนी เคธ्เคชเคท्เคŸเคคा เคนोเคคी เคนै เคจ เคนी เคคुเคฎ เคญ्เคฐเคฎिเคค เคนोเคคे เคนो, เคคเคญी เคคुเคฎ เคˆเคถ्เคตเคฐเค•े เคเค• เคชूเคฐ्เคฃ เค‰เคชเค•เคฐเคฃ เคนो เคธเค•เคคे เคนो। เค‰เคชเค•เคฐเคฃ เคฏเคน เค•ैเคธे เคœाเคจ เคธเค•เคคा เคนै เค•ि เค•เคฌ เค•्เคฏा เคนोเคจे เคตाเคฒा เคนै? เคเค• เค‰เคชเค•เคฐเคฃ เคญ्เคฐเคฎिเคค เคฏा เคธ्เคชเคท्เคŸ เค•ैเคธे เคนो เคธเค•เคคा เคนै ?
เค‡เคธ เค…เคตเคธ्เคฅा เค•ो “เคจिเคฎिเคค” เค•เคนเคคे เคนै- เคฌเคธ เคˆเคถ्เคตเคฐ เค•ा เคเค• เค‰เคชเค•เคฐเคฃ เคนोเคจा । เคชूเคฐ्เคฃ เคธ्เคชเคท्เคŸ เคนोเคจे เค•ा เค…เคฐ्เคฅ เคนै, เคจเคˆ เคธंเคญाเคตเคจाเค“ เค•े เคช्เคฐเคคि เค–ुเคฒा เคจ เคนोเคจा; เคœिเคธเคธे เคนเคฎ เคธीเคฎिเคค เคนो เคœाเคคे เคนै। เคชเคฐंเคคु เค…เคธीเคฎिเคค เคธंเคญाเคตเคจाเคं เค‰เคธเค•े เคธเคฎ्เคฎुเค– เค‰เคœाเค—เคฐ เคนोเคคी เคนै เคœो เคจ เคธ्เคชเคท्เคŸ เคนो เค”เคฐ เคจ เคนी เคญ्เคฐเคฎिเคค เคนो।
เคคुเคฎ्เคนाเคฐा เคฎเคจ เคธ्เคชเคท्เคŸเคคा เค”เคฐ เคญृเคฎ เค•े เคฌीเคš เคूเคฒเคคा เคนै। เคœिเคธเคฎे เคจ เค•เคฐ्เคคाเคฎเคจ เคนो เค”เคฐ เคจ เคนी เคœเฅœเคคा เคนो เคต เคธเคฌเคธे เค…เคงिเค• เคธเคฐ्เคœเคจाเคค्เคฎเค• เค”เคฐ เคตिเค•ाเคธเคถीเคฒ เคธ्เคฅिเคคि เคนोเคคी เคนै।
เคถเคฐ्เคฎिเคฒा- เค•เคนी เคตเคน เคจिเคท्เค•्เคฐिเคฏเคคा เค•ी เค“เคฐ เคคो เคจเคนी เคฒे เคœाเคเค—ा?
เคถ्เคฐी เคถ्เคฐी- เคจเคนी , เคเค• เคช्เคฐเค–เคฐ เค‰เคชเค•เคฐเคฃ เค…เคชเคจा เค•ाเคฐ्เคฏ เคชूเคฐ्เคฃเคคा เคธे เค”เคฐ เคธเคนเคœเคคा เคธे เค•เคฐเคคा เคนै।
เคถเคฐ्เคฎिเคฒा- เค”เคฐ เคเค•ाเค—्เคฐเคคा?
เคถ्เคฐी เคถ्เคฐी- เคเค• เคธเค•्เคฐिเคฏ เคšेเคคเคจा เค•े เคฒिเค เคเค•ाเค—्เคฐเคคा เคธ्เคตाเคญाเคตिเค• เคนै।
เคœเคฌ เคจเคˆ เคธूเคšเคจाเค เคช्เคฐाเคช्เคค เคนोเคคी เคนै, เคคเคฌ เคญृเคฎ เค‰เคค्เคชเคจ्เคจ เคนोเคคे เคนै เค”เคฐ เคธ्เคชเคท्เคŸเคคा เค–เคค्เคฎ เคนो เคœाเคคी เคนै। เคญृเคฎ เคซिเคฐ เคธ्เคชเคท्เคŸเคคा เคชाเคจे เค•ो เคช्เคฐเคฏเคค्เคจ เค•เคฐเคคा เคนै। เคธ्เคชเคท्เคŸเคคा เค•े เค†เคจे เคธे เคจเคˆ เคธूเคšเคจाเค“ เค•े เคœाเคจे เค•ी เคธเคฎ्เคญเคตเคจा เค•เคฎ เคนो เคœाเคคी เคนै। เคเค• เคญ्เคฐเคฎिเคค เคšेเคคเคจा เคธ्เคชเคท्เคŸเคคा เค–ोเคœเคคी เคนै เค”เคฐ เคช्เคฐเคค्เคฏेเค• เคญृเคฎ เคนเคฎे เคธ्เคชเคท्เคŸเคคा เคธे เคฆूเคฐ เคฒे เคœाเคคा เคนै।
เคฏเคฆि เค•ेเคตเคฒ เคญृเคฎ เคนी เคนोเคคा เคนै, เคคเคฌ เค•ुเคฃ्เค ा เคนोเคคी เคนै।เคœเคฌ เค•ेเคตเคฒ เคธ्เคชเคท्เคŸเคคा เคนोเคคी เคนै เคคเคฌ เค•เคŸ्เคŸเคฐเคคा เค† เคœाเคคी เคนै।
เค…ंเคคเคฐ्เคตिเคฐोเคงी เคœ्เคžाเคจ เคฆेเคจे เค•े เคฌाเคฆ เค•ृเคท्เคฃ เคจे เค…เคฐ्เคœुเคจ เคธे เค•เคนा- “ เค•ेเคตเคฒ เคจिเคฎिเคค्เคค เคนो เคœाเค“”। เคเค• เค‰เคชเค•เคฐเคฃ เคฌเคจเคจे เค•े เคฒिเค เคช्เคฐेเคฎ เคฎें เคฆीเคตाเคจा เคนोเคจा เค†เคตเคถ्เคฏเค• เคนै। เค‡เคธीเคฒिเค เคช्เคฐेเคฎ เคฎें เคจ เคนी เคธ्เคชเคท्เคŸเคคा เคนोเคคी เคนै เค”เคฐ เคจ เคนी เคญृเคฎ เคฏा เคธ्เคชเคท्เคŸเคคा เค”เคฐ เคญृเคฎ เคฆोเคจो เคเค• เคธाเคฅ เคนोเคคे เคนै।
เคจเคœเคฐीเคจ- เค•्เคฏा เคธเคค्เคฏ เคช्เคฐेเคฎ เคธे เค…เคงिเค• เคฎเคนเคค्เคตเคชूเคฐ्เคฃ เคนै?
เคถ्เคฐी เคถ्เคฐी- เคฎैं เคญ्เคฐเคฎिเคค เคนूं। เคธ्เคชเคท्เคŸ เคนुเค†? (เคนंเคธी)
๐ŸŒธเคœเคฏ เค—ुเคฐुเคฆेเคต๐ŸŒธ

Ayurveda and Treatment

“Ayurveda” is being recognized as a holistic system of medicine, Which holds that the body is the foundation of all Wisdom and Source of all Supreme Objectives of life.Ayurveda” have effective treatment for, Asthma, Mental Tension , Spinal Disorders , High blood pressure , Mental Stress, Spondylosis , High Cholesterol , Fatigue , Obesity , Headaches , Respiratory Problems , Heart Diseases , Migraine , Gastric Complaints , Chest Pain , Arthritis , Weight Loss , Osteoarthritis , Body Purification , Gynecological Disorders , Rheumatism , Anti-ageing , Chronic Constipation , Speech Disorders , Piles , Back Pain , Nervous Disorders , Hair Loss , Gout , Premature Graying , Skin Diseases , Psoriasis , Insomnia , Memory Loss , Pain , Gastric Problems , Immunity Problems , Anemia , Acne , Anorexia , Anxiety , Acidity , Bronchitis, Diabetes , Dyspepsia , Dysentery , Dandruff , Depression , Diarrhea , Dengue , Chikungunya , Indigestion , Urinary bladder disorder , Fungal infection , Nasal Congestion , Gum and Tooth diseases , Vitiation of blood , Burning Sensation , Oedema , Emaciation , Impotency , Inflammation , Ulcer , Thirst , Chloasma of face , Tastelessness , Pleurodria , Intercostal neuralgia , Pthisis , Vitiation of semen , Sciatica , Filariasis , Tumour , Intermittent fever , Lassitude , Hoarseness of voice , Mole , Conjunctivitis , Glaucoma , Myopia , Repeated Abortion , Duodenal ulcer , Malabsorption syndrome , Eczema , Flatulence , Fever , General Debility , Irregular Menstrual Cycle , Jaundice , Hepatitis , joint Pain , Kidney stone , Leucorrhea , Leukoderma , Liver Disorder , Menopause , Premenstrual Tension , Pyorrhea , Peptic Ulcer , Palpitation , Rheumatism , Ringworm , Stress Management , Sinusitis , Sore Throat , Skin Allergy , Sciatica , Sleeplessness ,Toothache , weight , Urinary Diseases , Vertigo , infection , Restlessness , Hypertension , Malarial Fever , Cough , Cold , Pimples , Black Heads , Appetite problem , Vomit , Eye problems , Abdominal fever , Abdominal lump , Swelling , Fibroid , Cyst , Bleeding , Infertility in men and women , Pneumonia , Curing Dryness , wounds, cuts, & burns . Consult a certified Doctor for more details on Ayurvedic Treatment.

Search Topic on this Blog

Popular Posts

เฅ เคธเคฐ्เคตे เคญเคตเคจ्เคคु เคธुเค–िเคจः เคธเคฐ्เคตे เคธเคจ्เคคु เคจिเคฐाเคฎเคฏाः। เคธเคฐ्เคตे เคญเคฆ्เคฐाเคฃि เคชเคถ्เคฏเคจ्เคคु เคฎा เค•เคถ्เคšिเคฆ्เคฆुःเค–เคญाเค—्เคญเคตेเคค। เฅ เคถाเคจ्เคคिः เคถाเคจ्เคคिः เคถाเคจ्เคคिः॥
เคธเคญी เคธुเค–ी เคนोเคตें, เคธเคญी เคฐोเค—เคฎुเค•्เคค เคฐเคนें, เคธเคญी เคฎंเค—เคฒเคฎเคฏ เค˜เคŸเคจाเค“ं เค•े เคธाเค•्เคทी เคฌเคจें เค”เคฐ เค•िเคธी เค•ो เคญी เคฆुःเค– เค•ा เคญाเค—ी เคจ เคฌเคจเคจा เคชเคก़े। เฅ เคถांเคคि เคถांเคคि เคถांเคคि॥
May all sentient beings be at peace, may no one suffer from illness, May all see what is auspicious, may no one suffer. Om peace, peace, peace.

Disclaimer

The information at any place in this website is just an informative basis as well as pure intention to create Awareness about Ayurveda , Yoga and Meditation to encourage people to adopt Ayurveda , Yoga and Meditation in their day to day lifestyle for Natural health. All the content is purely educational in nature and should not be considered medical advice. Please use the content only consultation with appropriate certified Doctor or medical or healthcare professional. This site contains External Links to third party websites ,These links are being provided as a convenience and for informational purposes only; they do not constitute an endorsement or an approval and no responsibility for the accuracy, legality or content of the external site or for that of subsequent links. Contact the external site for answers to questions regarding its content.